recepcja@hotelstyl70.pl +48 32 449 30 00
  • Z cyklu porad ślubnych, czyli na początek fotograf, kamerzysta i muzyka

    Z cyklu porad ślubnych, czyli na początek fotograf, kamerzysta i muzyka

    Kto z nas nie lubi bawić się na weselu? Jest to wyjątkowa okazja do zabawy i do tego, aby spędzić czas z najbliższymi. Sala zazwyczaj jest pięknie ozdobiona, jedzenie smakuje wybornie, a my tańczymy całą noc w takt skocznej muzyki. I raczej nikomu nie przychodzi do głowy zastanawiać się nad tym, ile czasu i przygotowań zajęło parze młodej, aby to wszystko ze sobą współgrało. Do momentu, kiedy to my stajemy się głównymi zainteresowanymi w kwestii zmiany stanu cywilnego. Wtedy wszystko diametralnie się zmienia. Dociera do nas, ile takie przygotowania pochłaniają czasu i energii. Każdy, kto myśli, że organizacja wesela jest zajęciem miłym, łatwym i przyjemnym, jest w błędzie. Lista pilnych spraw jest długa, a czasu jak zwykle… mało.

    Fotograf

    Album z fotografiami ślubnymi jest pamiątką, która na stałe wpisała się w naszą tradycję. Zdjęcia ślubne są jednymi z najpiękniejszych pamiątek w całym naszym życiu. Podziwiane przez rodzinę, znajomych, stają się wehikułem czasu. Nic dziwnego, że każda para młoda marzy o tym, by wyszły jak najlepiej. Aby tak było, potrzebny jest fotograf. Tutaj zazwyczaj zaczynają się schody, ponieważ nie każdy, kto ma aparat, jest fotografem i nie każdy fotograf potrafi robić zdjęcia. Jakimi więc kryteriami kierować się przy doborze profesjonalisty?

    1. Musicie zastanowić się, czego oczekujecie od fotografa. Jakiego typu zdjęcia będą Wam odpowiadać najbardziej?

    Jeśli marzy Wam się sesja w studio, warto mieć na nią pomysł. Oczywiście, można zostać przy standardowych fotografiach, na których Pan Młody patrzy swojej małżonce głęboko w oczy, jeśli jednak chcielibyście, żeby Wasza sesja była oryginalna i wyjątkowa, warto zaplanować ją w szczegółach i przedstawić propozycję na pierwszym spotkaniu z fotografem lub poprosić go, żeby to on zaproponował Wam swoją wizję.

    Jeśli planujecie sesję w plenerze, również warto zastanowić się nad tym, jak chcecie, żeby wyglądała. Dodatkowo trzeba jeszcze ustalić, gdzie miałaby się ona odbyć i w jakim terminie. O ile sesja w studio nie jest problematyczna i często ma ona miejsce w trakcie przyjęcia weselnego, o tyle sesja w plenerze rządzi się nieco innym prawami. Rzadko zdarza się tak, że nasze wymarzone miejsce znajduje się w niewielkiej odległości od sali, gdzie odbywa się wesele. Ponadto istnieje ogromne ryzyko, że podczas zdjęć Państwo Młodzi pobrudzą swoje stroje. Tyczy się to szczególnie Pań, które jak wiadomo, są ubrane w białe suknie. Dlatego podczas spotkania, na którym planujecie zdjęcia, powinniście zapytać, czy istnieje możliwość zrobienia sesji w innym terminie niż w tym, w którym odbywa się ślub. Jest to dla Was najbardziej komfortowa sytuacja, ponieważ nie opuścicie gości, a same zdjęcia nie będą robione w pośpiechu i w stresie.

    Ostatnimi czasy wielką popularnością cieszą się fotografie reportażowe. Na czym to polega? Fotograf towarzyszy Wam przez cały dzień, a zdjęcia powstają na bazie tego, co się dzieje. Nie ma tutaj żadnego sztucznego pozowania. Sama sesja rozpoczyna się już rano. Fotograf towarzyszy Pani Młodej podczas wizyty u fryzjera i kosmetyczki. Jest obecny kolejno przy błogosławieństwie, ceremonii zaślubin i na zabawie. Jeśli chcecie, aby reportaż był pełny, warto zastanowić się nad wynajęciem dwóch fotografów – wtedy uwiecznione będą również przygotowania Pana Młodego, odbiór bukietu i jego przyjazd do przyszłej żony.

    Wedding_Photography_in_Paris,_France

    2. Następnym krokiem jest znalezienie odpowiedniego fotografa. Najpopularniejsza jest tzw. poczta pantoflowa. Znajomi, którzy ślub mają już za sobą i są zadowoleni z usług fotografa, polecają go innym. Jest to dobra opcja, ponieważ macie dostęp do albumu, wiecie, jakiej jakości są zdjęcia. Ponadto macie możliwość dowiedzieć się, jak przebiega współpraca z potencjalnym fotografem, czy potrafi wprowadzić luźną atmosferę, czy jest przyjazny, czy dobrze się z nim pracuje.

    Innym sposobem jest szukanie fotografa w internecie. Profesjonalni fotografowie prowadzą własne strony internetowe, na których umieszczają swoje portfolio z różnych sesji. Kiedy je obejrzycie, będziecie mogli przewidzieć, jaki będzie efekt Waszej współpracy z fotografem. Jest to o tyle ważne, że każdy profesjonalista ma swój własny styl. Nie można oczekiwać od niego, że zmieni go specjalnie dla Was. Jeśli więc jego portfolio od początku nie trafiło w Wasz gust, nie łudźcie się, że ślubny album w jego wykonaniu Was zachwyci. Warto również poszukać komentarzy na temat fotografa i rekomendacji, jakie wystawiają mu jego poprzedni klienci.

    3. Jeśli znaleźliście odpowiedniego fotografa, to wiecie, jakie robi zdjęcia, ale warto zastanowić się nad tym, czy zwyczajnie Was na niego stać. Zdjęcia ślubne do tanich rzeczy nie należą,
    a i profesjonaliści w zależności od swojego doświadczenia i prestiżu podają różne ceny za swoje usługi. Uznane jest, że wydatki na fotografa powinny stanowić 10% całego budżetu planowanego na wesele. Nie jest to jednak regułą i zależy to wyłącznie od samych zainteresowanych. Trzeba również pamiętać o tym, że dobrzy fotografowie mają zajęte terminy nawet do roku naprzód, dlatego nie warto zostawiać tego wyboru na ostatnią chwilę.

    4. Ostatnim punktem jest wizyta u fotografa i spisanie z nim umowy. Oto lista pytań, które warto zadać podczas takiego spotkania:

    • Czy fotograf ma asystenta? Jeśli tak, to czy wiąże się to z dodatkowymi kosztami?
    • Czy fotograf ma zgodę na fotografowanie w obiektach kościelnych? Zdarza się czasem, że księża wymagają takiego zaświadczenia, więc warto zawczasu o tym pomyśleć i uniknąć przykrych niespodzianek.
    • Ile czasu poświęci nam fotograf? W zależności od typu sesji taki czas będzie zróżnicowany, niemniej trzeba to ustalić, ponieważ może zdarzyć się tak, że nie będzie to jedyne zlecenie fotografa w tym dniu.
    • Czy ponosimy dodatkowe koszty za przejazd fotografa i ewentualne koszty dojazdu?
    • Czy zdjęcia do albumu wybieramy sami, czy jest to decyzja samego fotografa?
    • Czy w cenę albumu są wliczone ewentualne poprawki?
    • Czy wygląd okładki dla każdego klienta jest taki sam, czy możemy ją sobie sami zaprojektować?
    • Jaka jest forma płatności? Płacimy za całość pracy czy koszty liczone są od kliszy?

    Jeśli po spotkaniu upewnimy się, że fotograf spełnił nasze oczekiwania, wtedy należy podpisać z nim umowę.

    640px-Wedding_photographer_at_work

    Kamerzysta

    Pomimo że jego obecność nie jest tak popularna na ślubie, jak ma się to w przypadku fotografa, to jednak wciąż zdarzają się wesela, gdzie nadal pełni on swoją powinność. Jeśli marzy Wam się, żeby móc wracać w całości do dnia ślubu, warto zastanowić się nad wynajęciem kamerzysty.

    Z reguły kamerzystę zamawia się pół roku przed planowanym przyjęciem.

    Przy wyborze warto kierować się sprzętem, jakim dysponuje kamerzysta. Powinien mieć dobrej jakości kamerę cyfrową, wyposażoną w specjalne lampy. Ważne jest również, żeby posiadał komputer specjalnie przystosowany do montażowych celów.

    Film powinien zachowywać proporcje, aby podczas oglądania widz się nie nudził. Dlatego nie warto nagrywać wszystkich zabaw ani puszczać bez przerwy tańców na parkiecie. Na nagraniu powinien znaleźć się przyjazd Pana Młodego, błogosławieństwo, ceremonia oraz sama zabawa. Profesjonalny kamerzysta będzie wiedział, jak zmontować film, żeby był ciekawy.

    Dla urozmaicenia weselnego filmu stosuje się różne zabiegi. Można na początku stworzyć krótki filmik złożony z Waszych zdjęć z okresu narzeczeństwa, a na końcu puścić wpadki lub śmieszne sytuacje, które zostały zarejestrowane przez kamerę. Pomysłów jest mnóstwo, a wszystkie są kwestią porozumienia się z kamerzystą. Podobnie jak w przypadku fotografa warto podpisać umowę, aby uniknąć przykrych niespodzianek.

    kamerzysta-weselny

    Orkiestra czy DJ?

    Kiedyś tradycyjne, polskie wesele bez orkiestry po prostu nie miało racji bytu. Wiadomo: co to za zabawa bez muzyki? Jednak w dzisiejszych czasach konkurencją dla orkiestry stał się DJ. Co jest lepszą opcją?

    Orkiestra
    Zwolennicy orkiestry mówią jasno: muzykę z głośników można puścić sobie zawsze, a na weselu musi być zespół z prawdziwego zdarzenia. To rozwiązanie spodoba się szczególnie osobom starszym, ponieważ za ich czasów nie było DJ-ów, a skoczna muzyka była doceniona przez każdego. Ponadto, piosenki biesiadne, które mają znaczną przewagę nad innymi podczas wesela, lepiej brzmią na żywo niż puszczone z płyty. Kolejną zaletą zespołu jest to, że może nam zagrać właściwie wszędzie – przed domem Panny Młodej, przed Kościołem, gdzie tylko chcemy.

    Minusem są na pewno koszta. Są o wiele wyższe, niż w przypadku wynajęcia DJ-a, ponieważ zależą od ilości osób w zespole (każdy członek pobiera osobne honorarium). Ceny wahają się od 1500-5000 zł, a zespoły, które cieszą się dużym zainteresowaniem, pobierają nawet 7-10 000 zł.

    Orkiestry trzeba szukać z rocznym, a czasem nawet z dwuletnim wyprzedzeniem.

    Nawet jeśli orkiestrę polecili nam znajomi i są zadowoleni z usług zespołu, warto osobiście przetestować umiejętności naszych wybrańców. Może okazać się, że ich repertuar nie odpowiada naszemu gustowi. Można poprosić orkiestrę, aby pokazała nam nagrane przez nich piosenki, albo chociaż kasetę z jakiegoś innego wesela, na którym występowali. To powinno rozwiać nasze wątpliwości i pomóc nam w wyborze.

    Podpisując umowę z zespołem, należy ustalić przede wszystkim, czy życzycie sobie, żeby zorganizowali dla Was zabawy weselne i oczepiny, ustalić długość przerw dla orkiestry, zaznaczyć, że interesują Was oryginalne wykonania, nie z playbacku. Ważne jest również, żebyście wyrazili Wasze zdanie odnośnie do alkoholu: czy macie coś przeciwko, żeby orkiestra spożywała napoje alkoholowe? Jeśli nie, to w jakich ilościach? Takie pytania pozwolą Wam uniknąć przykrych sytuacji, jakie się zdarzają, kiedy zespół bardziej niż o rozrywkę gości, dba o swoją.

    Na koniec zapytajcie, jaka jest zasada co do trwania pracy orkiestry. Zazwyczaj wymiar ich pracy wynosi 12 godzin. Co w przypadku, kiedy okaże się, że wesele się przedłużyło np. o 3 godziny? Czy ponosicie wtedy dodatkowe koszta?

    band-691224_640
    DJ
    DJ od orkiestry różni się tym, że swoje utwory puszcza z odtwarzacza muzyki, a nie wykonuje ich samodzielnie. Utrudnia mu to nieco pracę, ponieważ potrzebuje odpowiedniego miejsca, żeby móc odtwarzać muzykę. Jego repertuar natomiast jest bogatszy od tradycyjnej orkiestry, która standardowo gra ok. 200 utworów. Trudno się zresztą dziwić, dzisiejsza pamięć komputerowa praktycznie nie ma ograniczeń, a co za tym idzie DJ ma ogromne pole do popisu.

    Podczas konsultacji z DJ-em macie więcej możliwości w wyborze repertuaru. Łatwiej Wam będzie negocjować utwory, czas ich trwania i styl.

    Kolejnym plusem (szczególnie ważnym podczas planowania wesela) są koszta. DJ jest zwyczajnie tańszą opcją. Jest tak dlatego, że pracuje on sam, więc nie musi się dzielić swoim honorarium z nikim innym. Cena – w zależności od prestiżu DJ-a waha się w granicach 50-150 zł/h.

    zabawa-weselna

    Niezależnie kogo wybierzemy, pamiętajcie, żeby dopilnować spisania umowy. Pozwoli to uniknąć przykrych sytuacji, które mogą Wam popsuć ten szczególny dzień. Wybór fotografa, kamerzysty i muzyki na wesele jest jedną z najważniejszych rzeczy, zaraz po wyborze sali i weselnego menu. Jeśli dopilnujecie, żeby wszystko ze sobą współgrało, ślub będzie dla Was wspaniałym przeżyciem. Poszukując natomiast sali weselnej, zachęcamy serdecznie do zaznajomienia się z weselną ofertą Hotelu Styl 70. Przepyszna kuchnia, elegancki wystrój sali oraz dobra lokalizacja obiektu zagwarantują Parze Młodej i weselnikom doskonałą zabawę do białego rana.

    Źródła zdjęć: Wikipedia Commons, flickr.com, pixabay.com

    Dodaj komentarz